Al llarg dels darrers anys, i coincidint amb el centenari de la seva mort, la figura de Pedrell ha estat objecte de concerts i activitats diverses en una constant lluita per reivindicar la seva obra i llegat. Així el novembre de 2021, en el festival que porta el seu nom i dintre dels actes de Tortosa Capital de la Cultura Catalana, es va reestrenar l’òpera “La Matinada”, 116 anys després de la seva estrena i única representació. I el 2022, coincidint amb el 50 aniversari de Joventuts Musicals de Tortosa, es va estrenar “Les cartes de Pedrell” un espectacle que recreava la darrera etapa de la vida de Pedrell a través de la correspondència amb altres músics i personalitats rellevants dintre del panorama sociocultural de l’època.
Durant els segles XVII i XVIII, Tortosa fou un dels centres més importants de la mediterrània pel que fa a la creació musical, bàsicament eclesiàstica. No és casualitat, doncs, que Pedrell esdevingués al segle XIX el pare del nacionalisme musical català i espanyol així com l”alma mater” dels estudis de musicologia hispànics. Pedrell va escriure més de 400 obres, que inclouen tots els gèneres musicals.
El passat 16 de novembre va ser un magnífic dia per difondre i reivindicar, una vegada més, el llegat del mestre i musicòleg tortosí Felip Pedrell. Va ser gràcies a la segona edició del concurs de música Felip Pedrell, organitzat per Joventuts Musicals de Tortosa amb l’objectiu de difondre part de l’extensíssima obra musical del nostre compositor més universal.
Al llarg de tot el dia l’Espai Joan Moreira va acollir música del seu amic Pedrell i els seus deixebles. Mentre que pel matí els participants del concurs van interpretar al piano les peces davant d’un jurat, presidit per Joan Mangrané, president de Joventuts Musicals de Catalunya, a qui cal agrair la seva presència i implicació, per la tarda va tenir lloc el lliurament de premis i, com a colofó de la intensa i emocionant jornada, un magnífic concert, coorganitzat per Joventuts Musicals i l’Ajuntament de Tortosa, amb una formació de quintet de corda amb harmònium, un instrument poc habitual del que vam poder gaudir de manera excepcional amb una brillant i emotiva interpretació d’estrenes d’arranjaments de Pedrell.
I tot gràcies a la feina i implicació de músics, compositors, cantants, historiadors, estudiosos com el Mestre el Mestres Rossend Aymí i voluntaris que estan treballant per tirar endavant aquest concurs i, sobre tot, la figura i obra de Pedrell, així com als socis i als assistents als concerts per la seva fidelitat, però sobre tot voldria posar en valor el treball d’una persona, la presidenta de Joventuts Musicals de Tortosa, Elisa Huguet, pianista i professora, que s’ha desviscut per Pedrell i per l’èxit i la continuïtat d’aquest certamen bianual que representa un pas més en el camí per encumbrar la figura de Felip Pedrell.
La qualitat de les interpretacions i l’èxit d’assistència i participació de la segona edició d’aquest concurs bianual, actualment assumit íntegrament des de Joventuts Musicals, deixa assegurada la seva continuïtat i consolidació en la propera edició de l’any 2026. Una continuïtat, però, que passa per engrandir i millorar la difusió del certamen, plantejant noves formes de col•laboració i finançament amb diverses entitats que possibiliten noves edicions obertes a més participants, amb més i millors premis i que contribueixin a un millor coneixement de la figura i les obres de Felip Pedrell, portant el seu nom i el seu llegat allí on li pertoca, evidenciant i reivindicant la seva genialitat, influència i universalitat per sempre!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada